Townsville, Magnetic Island & Airlie Beach

17 januari 2016 - Rockhampton, Australië

Heb je er wel eens over nagedacht hoe het zou zijn om de laatste mens op aarde te zijn? Dat je door de stad loopt en het akelig stil is op straat? Met een beetje pech ben je beland in een horrorfilm en komt er plotseling een horde zombies op je af! Ok, zo'n horrorplaats was Townsville niet (ik kijk teveel films), maar ik had wel een beetje een alleen op de wereld gevoel. Misschien kwam het door de warmte en bleef iedereen overdag binnen, maar wat was het daar rustig. Op straat, in het hostel, op het strand en zelfs in het zwembad. Waar was iedereen?! Nee... Townsville voelde voor mij niet als the place to be. Jammer, want het is zeker geen lelijk plaatsje. Zie foto's!

Magnetic Island
Na twee ontspannen dagen, want dat waren het wel, ging ik vanuit Townville met de ferry naar Magnetic Island. Bij aankomst werd ik opgehaald door één van de managers van het hostel. De managers, een stel, runnen het hostel sinds een week. Ontzettend lieve mensen! Het hostel was rustig en er hing een ontspannen tropisch beach house sfeertje. Vanaf het hostel heb ik diezelfde dag een wandeling gemaakt om de omgeving te verkennen. Bij rotsen in Geoffrey Bay kwam ik een aantal schattige bewoners van het eiland tegen: rock wallaby's. Leuke beestjes en niet schuw! Je kunt dus makkelijk foto's van ze maken.

Nadat ik 's avonds had gekookt, verwachtte ik meer mensen in het hostel, maar het bleef stil. We zaten met z'n zessen buiten op de veranda. Ik wist niet goed of ik dat jammer vond of prima, aangezien het in Townsville ook al rustig was. Maar het werd optie twee. Ik ging gewoon genieten van de rust. De volgende dag nam de manager een Zwitserse jongen (Joël) en mij mee in de jeep voor een ritje over het eiland. Hij zette ons daarna af in Horseshoe Bay. Vanaf daar hebben Joël en ik een wandeling gemaakt naar Radical Bay. Dat viel niet mee! Het was aardig stijl en niet te vergeten bloedheet. Het was wel heel mooi bij Radical Bay, dus de wandeling was de moeite waard. Na twee uur wandelen vonden we het wel weer mooi geweest en zijn we teruggelopen naar Horseshoe Bay voor een welverdiende kleffe hamburger en een fles koud water. Horseshoe Bay is overigens het gezelligste gedeelte van het eiland. De rest van het eiland is mooi, maar wel rustig. De rest van de dag zijn we naar verschillende plekken op het eiland geweest en kwamen we aan het einde van de middag moe maar voldaan terug bij het hostel.

Schreeuwende Varkens
De muggen in Cairns en Townsville waren vervelend, maar ze waren niet eng. Verder heb ik daar op een paar kleine motten en gekko's na ook geen gekke beestjes gezien. Magnetic Island was een ander verhaal. Op het hoge plafond van de kamer zaten minstens 15 langpootspinnen, de kevers waren dik en de grote motten klonken als kleine helikopters als ze langs je vlogen. En dan waren er nog de schreeuwende varkens. Dat zal ik even uitleggen. Ik was de eerste nacht op mijn kamer, alleen, toen ik plotseling het geluid hoorde van schreeuwende varkens en een hoop gebonk. Het leek vanuit de gang te komen. Ik schrok me kapot! Zat er een beest vast in de gang? En welk beest maakt in vredesnaam zo'n geluid? Door een kiertje van de deur keek ik de gang in, maar ik zag niks. Toen verplaatste het geluid zich naar het dak. Meer gebonk en geschreeuw. Plotseling stopte het. Ok, dat was nieuw. Toen het weer stil was, liep ik gelijk naar één van de managers om te vragen wat dat geluid was. Het bleken vechtende vleermuizen te zijn. Op het moment dat ze dat vertelde, gingen er weer twee vleermuizen tekeer in een boom. En inderdaad, ze klinken als schreeuwende varkens! De vleermuizen hier in Australië zijn geen kleintjes, dus dat verklaarde ook het harde gebonk.

Airlie Beach
Na twee nachten was het tijd om weer verder te gaan. Op naar Airlie Beach! Samen met Joël, want die zat toevallig in dezelfde bus en hetzelfde hostel in Airlie Beach. Het hostel in Airlie Beach was erg gezellig. Goede locatie net buiten het centrum, nette kamers, leuke gasten, aardig personeel en 's avonds kon je in teams meespelen met een pubquiz. Vlakbij het hostel heb je de 'main street' met winkeltjes, een grote supermarkt en restaurantjes. Ook zijn er een aantal strandjes waar je kunt zwemmen dankzij de jellyfish netten die zwemmers beschermen tegen de levensgevaarlijke kwallen die nu rondzwemmen in de zee (dat is geen grapje).

De dag na aankomst ben ik naar Peter Pan gelopen, waar je tours kunt boeken. Vanaf Airlie Beach vertrekken alle boottours naar de Whitsunday Islands. Ik ging voor een tour van 2 dagen en 1 nacht, maar het werd uiteindelijk een dagtour, want werkelijk alle meerdaagse tours zaten vol de komende week. Het is op dit moment enorm druk langs de oostkust! Daarom heb ik de dag erna direct een 2 daagse tour naar Fraser Island geboekt, waar ik de 21ste naartoe ga, want ook die tours gaan hard. En niet te vergeten de overnachtingen voor komende week, want ook de hostels stromen vol. Voor Airlie Beach viel het mee met de drukte, maar nu ik verder naar het zuiden ga, wordt het drukker. Dat komt waarschijnlijk door de stroom backpackers die tot en met oud & nieuw in Sydney zat en nu naar het noorden reist. En vergeet de gewone vakantiegangers niet, want het is zomervakantie hier. Vooruit plannen dus.

Whitsunday Islands
Afgelopen vrijdag ben ik met de organisatie Thundercat op pad geweest naar de Whitsunday Islands. Het was echt een te gekke dag! Het hoogtepunt was absoluut Whitehaven Beach. Wat een paradijs! Het zand is zo wit dat het pijn doet aan je ogen. We hebben daar een uurtje op het strand doorgebracht en zijn daarna met de snelle boot naar twee verschillende snorkel spots gevaren. Erg leuk om weer te snorkelen! Tijdens het snorkelen zwommen er een heleboel vissen om me heen. Een groepje Duitse meisjes vond het snorkelen volgens mij behoorlijk spannend. Het leek wel of ze nog nooit een grote vis van dichtbij hadden gezien. Ze vonden het namelijk allemaal nodig om bij elke vis die ze zagen, door hun snorkel te loeien naar de anderen. Het leek wel een groep zeekoeien. Gelukkig werd het geluid gedempt als ik met mijn hoofd onder water ging. ;-)

Agnes Water: vroem!
Na een paar heerlijke dagen in Airlie Beach, waarin ik weer allemaal leuke nieuwe mensen heb ontmoet, een topdag heb gehad bij de Whitsunday Islands en mijn plannen voor de komende 1,5 week heb bepaald, ben ik gisteren met de bus naar Rockhampton gegaan (om te overnachten) en ga ik vandaag richting Agnes Water. Daar blijf ik twee nachten om de Scooteroo Tour te doen. Drie uur lang rondcruisen op je eigen motor (lees: scooter die eruit ziet als een motor) door Agnes Water en Town of 1770. (Benieuwd hoe dat eruit ziet? Kijk dan op http://www.scooterrootours.com) Na Agnes Water ga ik door naar Rainbow Beach, waar ik mij een dag kan voorbereiden op de trip naar Fraser Island. Op Fraser Island ga ik met een groep twee dagen rondrijden in jeeps en mooie plekjes op het eiland bezoeken. Je mag zelf ook rijden, wat een uitdaging is op de hobbelige zandwegen, maar wel heel tof.

Over de helft
Dit was alweer week 6 van mijn reis. Time flies! Ik zit over de helft van mijn tijd in Australië. Aan het begin van mijn reis was ik bang dat ik niet kom wennen aan het backpackersleventje en alleen reizen, maar ik zit nu helemaal in de backpackersflow en geniet volop! Ik ben blij dat ik nog meer dan een maand heb om te genieten van Australië, want het is een geweldig land!

1. Stefan:
    18 januari 2016
    Op zich knap dat je dan nog wel verschil hoort tussen een schreeuwend varken en een loeiende Duitse!
  2. Annemarijn:
    18 januari 2016
    Super leuk geschreven weer! Geweldig wat je allemaal weer hebt gezien, geregeld en beleefd. Als je straks terugkomt mag je trots op jezelf zijn:) ps: je wordt wel een beetje te aso bruin haha. Jaloers! Enjoy!