Agnes Water, Fraser Island, Noosa & Brisbane

31 januari 2016 - Brisbane, Australië

"Welke dag is het vandaag? Maandag?"
- "Geen idee!"
*Checkt telefoon*
"Oh joh, het is al donderdag!"
Ik heb vaak geen flauw benul van welke dag in de week het is. En ik ben niet de enige, want de meeste backpackers die ik tegenkom, hebben hier 'last' van. Daardoor had ik ook niet door had dat het alweer 2 weken geleden was dat ik een blog had geschreven. Oeps! Ik heb genoeg meegemaakt de afgelopen weken. Zo ben ik naar Agnes Water geweest voor de Scooteroo Tour, ben ik naar Fraser Island geweest voor een 2-daagse tour in jeeps, heb ik surfers gespot in Noosa en heb ik met een koala geknuffeld in Fig Tree Pocket. Daarover meer in deze blog!

Agnes Water
Toen ik mijn laatste blog schreef, stond ik op het punt om naar Agnes Water te gaan. Een klein plaatsje tussen Airlie Beach en Rainbow Beach. Daar heb ik twee nachten doorgebracht in een heel gezellig hostel. Vanaf de bushalte werd ik opgepikt door een shuttle busje, ook al was het maar hooguit 10 minuten lopen naar het hostel. Veel hostels doen dat. Heel fijn! Het hostel was een stuk drukker dan ik had verwacht in zo'n klein plaatsje, maar dat komt omdat je in Agnes Water voor maar $17 een surfles kunt krijgen. In het hostel waren leuke mensen en er hing een relaxte sfeer. Het was wel gek dat niemand de deur van de kamer op slot deed en er ook geen kluisjes waren in de kamer. Alles lag voor het grijpen, maar blijkbaar ging dat altijd goed daar. Toch was ik blij dat ik extra slotjes bij me had om mijn tassen dicht te maken. Je weet nooit!

De dag na aankomst ging ik 's middags, met opnieuw een shuttle busje, naar de locatie waarvandaan de Scooteroo Tour vertrok. Zodra ik daar aankwam zaten de crewleden goed in hun rol van stoere (en vooral vloekende) bikerdudes. Helm op, leren jas aan, neptattoo's plakken, een paar keer een oefenrondje rijden en we konden gaan. De motors waren geen echte motors, maar scooters die eruit zagen als motors. Ze kunnen max. 80 km/h en je mag erop rijden als je een autorijbewijs hebt. Het was ontzettend leuk om drie uur lang op zo'n motor/scooter rond te cruisen over de wegen van Agnes Water en Town of 1770. We waren met een groep van zeker 25 motors, dus dat zag er voor voorbijgangers leuk uit. Er werd regelmatig naar ons gezwaaid vanaf de kant van de weg en vanuit auto's. Mocht je ooit in de buurt zijn, dan kan ik de Scooteroo Tour zeker aanbevelen!

Rainbow Beach & Fraser Island (K'gari)
De dag daarna was het alweer tijd om naar Rainbow Beach te gaan. Een klein, super duf plaatsje waarvandaan tours naar Fraser Island vertrekken. Er zijn drie hostels, een straatje met een paar winkels en een strand. Het strand is mooi, maar verder is er niks te beleven. Het hostel waar ik verbleef was prima en gelukkig niet zo druk als het hostel ernaast. Op de dag van de tour werd ik om 10.00 uur opgehaald met de drie jeeps waarin we de komende twee dagen zouden gaan rijden. Daar ontmoette ik de rest van mijn groep. De groep bestond uit 25 personen en gids Keith, die een aantal jaar op Fraser Island heeft gewoond. Fraser Island wordt door locals ook wel K'gari genoemd.

In de jeeps zijn we over het strand en hobbelweggetjes naar onder andere Eli Creek gereden. Daar kan je als een krokodil door het heldere water kruipen. Ook hebben we verschillende meren bezocht, waaronder Lake McKenzie, Lake Birrabeen, met prachtig blauw water en Lake Boomanjin. Lake Boomanjin heeft geen blauw, maar oranje/rood water. Ja, echt donker oranjerood water. Heel bijzonder om te zien. Daarnaast hebben we het Maheno Wreck bezocht. Ooit een soort Titanic, nu niet meer dan een verroest wrak, waarvan nog maar één verdieping boven het zand uitsteekt. De nacht hebben we doorgebracht in een hostel. Daar werd er lekker voor ons gekookt. Na het avondeten zijn we met de groep naar het strand gelopen om wat te drinken en sterren te kijken.

Terwijl we over het strand reden, zagen we dat mannen een zak met dode vissen over het zand heen en weer trokken met een touw. Keith legde uit dat vissers op die manier proberen zandwormen te vangen. De wormen komen op de geur van de dode vissen af en steken hun kop boven het zand uit. Zodra ze dat doen, trekken de vissers de wormen aan hun kop het zand uit. Zandwormen zijn dus niet van die schattige kleine glibberbeestjes, zoals in je achtertuin, maar lange slierten van meer dan een meter lang. Andere bijzondere dieren op het eiland zijn dingo's, een soort wilde honden. Ze zien er ongevaarlijk uit, maar je wordt uitgebreid voor ze gewaarschuwd. Ze kunnen agressief zijn en aanvallen. Je mag ze dus absoluut niet voeren. Ze lijken mager, maar dat is gewoon hun bouw. Ze komen niets te kort op Fraser Island. En dan zijn er tot slot nog de schelpen die zichzelf ingraven. Je kunt ze naar de oppervlakte lokken door met je hielen in het zand te draaien. Als je ze daarna op het zand legt, graven ze zichzelf gewoon weer in. Een heel grappig gezicht.

Fraser Island is een echt aanrader. Er zijn veel mooie plekken op het eiland en het is ook heel leuk om daar (zelf) te rijden met een jeep. Het is landinwaards behoorlijk hobbelig, wat het alleen maar uitdagender maakt. Gordels om dus! Ik vond het best spannend om zelf te rijden, maar we wisselden steeds van bestuurder, dus het waren geen hele lange stukken. En de jeep was een automaat. Alleen maar gasgeven dus! En vooruit, ook af en toe remmen. ;-) Na de tour bleef ik nog één nacht in een hostel slapen in Rainbow Beach. Het gebouw werd niet echt goed onderhouden. Er lag geen fatsoenlijke vloer in de kamer, er zat schimmel op het plafond en de badkamer was vies. Oh en één van de jongens waarbij ik op de kamer sliep, had zijn darmen niet helemaal onder helemaal controle. Gelukkig kon er een raam open en kon ik er wel om lachen. Het was maar één nachtje en ik had van tevoren al gehoord dat het niet echt een tophostel was. Veel keuze had ik niet, want de andere hostels zaten die nacht vol. Je wordt gelukkig wat makkelijker/relaxter na een tijdje in allerlei soorten hostels geslapen te hebben, ;-)

Noosa
De dag erna vertrok ik naar het kleine kustplaatsje Noosa. Daar bleef ik twee nachten slapen in een hostel vlakbij de Noosa River en twee nachten in een hostel vlakbij Sunshine Beach. In beide hostels heb ik het erg leuk gehad. De hostels waren netjes en er waren leuke mensen waarmee ik Noosa heb verkend. Noosa heeft een klein, maar gezellig centrum met winkeltjes, restaurants en hotels. De eerste dagen heb ik lekker gerelaxt, ben ik naar het strand geweest en heb ik de 'coastal walk' gedaan langs een aantal surfstrandjes. Heel leuk om al die surfers in actie te zien. De laatste dag in Noosa regende het behoorlijk hard. Samen met Sammie, een Engelse kamergenote, was ik naar het strand en National Park gelopen om wilde koala's te spotten. Op dat moment scheen de zon nog, maar toen we terugkwamen in het centrum, kwam het met bakken uit de lucht. Nadat we een burger hadden gegeten, zijn we maar weer teruggegaan naar het hostel, want echt veel kon je niet met dat weer. Als het lekker weer is in Noosa, kan je het makkelijk een paar dagen extra volhouden, maar na vier nachten en een hele dag regen, had ik het wel gezien. Op naar de eerste grote stad sinds 3,5 week: Brisbane!

Brisbane
Over Brisbane heb ik verschillende meningen gehoord, maar ik vind het een hele leuke stad! Ik verbleef in één van de zes hostels op 'Backpackers Hill' vlakbij het centrum. In Brisbane heb ik onder andere een 24 uurs kaartje gekocht voor de meest toeristische bus die daar rondrijdt: de hop on hop off bus. Dat was ideaal! Ik ben bij verschillende stops die me leuk leken, uitgestapt en stapte vervolgens 45 min of 1,5 uur later weer in de bus. De leukste stop was Southbank, langs de rivier. Je hebt daar een mooi park met stadstrand, restaurantjes, een reuzenrad, 'BRISBANE' sign en je kunt er lekker relaxen of wandelen. Ook is er een grote bioscoop bij Southbank, waar ik gisteren naartoe ben geweest. Het regende de hele dag, dus dat was een leuk uitstapje. De bioscoop was ook heel goedkoop! Je betaalt $8,50 voor een kaartje, dat is ongeveer €5,56. Nogal een verschil met Nederland, waar je meestal rond de €10,00 betaalt voor een kaartje!

Ongeveer 30 min. bij het centrum van Brisbane vandaan, in Fig Tree Pocket, heb je het Lone Pine Koala Sanctuary. Daar ben ik eergisteren op aanraden van een vriendin naartoe geweest. En dat was heel leuk! Ze hebben daar een heleboel koala's, kangoeroes, Tasmaanse duivels, vogelbekdieren, vogelsoorten en slangen. In het park kan je met een koala op de foto. Eerst dacht ik: wat een geldklopperij! Maar toen ik die lieve pluizenbollen zag, kon ik het niet laten om zelf ook op de foto te gaan. De koala die ik vasthield, was zooooo zacht ("IT'S SO FLUFFY!"). Ik vond het fijn om te zien dat de verzorgers heel lief waren voor de koala's, goed letten op hoe de koala's reageerden en de dieren ook terugbrachten naar hun verblijf als ze er geen zin in hadden. Na de koalafoto ben ik naar een roofvogelshowtje geweest en een demonstratie van een boer, die liet zien hoe zijn honden schapen bij elkaar drijven en hoe je een schaap scheert. Dat was een stuk leuker dan het misschien klinkt! Het park is een leuk uitje en niet te duur. Je hebt vlakbij Brisbane ook de Australia Zoo, wat vooral bekend is geworden vanwege crocodile hunter Steve Irwin. Dat schijnt ook een leuk park te zijn, maar is een stuk duurder en wat verder bij Brisbane vandaan. Bij beide parken krijg je korting als je een backpacker bent. Ik heb mijn kaartje daarom via mijn hostel gekocht.

Vakantie tijdens mijn vakantie

De afgelopen weken heb ik me weer enorm vermaakt in Australië. Dit land blijft me verrassen. Gelukkig heb ik nog bijna 4 weken voordat ik weer naar huis ga. Ik heb nog tijd genoeg om weer in Sydney te komen, waar ik nog minstens vijf dagen wil doorbrengen. Dus tussen Brisbane en Sydney blijf ik wat langer hangen in een aantal kustplaatsjes, waaronder Byron Bay, om te genieten van het strand. Een soort vakantie tijdens mijn vakantie. Ik ben van plan om surflessen te nemen, dus dan kan ik lekker veel oefenen. Goed plan toch?

Meer over mijn surfavonturen in de volgende blog. Bedankt voor het lezen en tot dan! :-)

1. Carolien:
    31 januari 2016
    Ha Denise, het lijkt net een droom al die leuke dingen die jij doet. Jij doet genoeg ervaringen op om een hele tijd op te teren en van te genieten.Leuk dat je ook naar de bioscoop bent geweest, welke film heb jij gezien? Draait vast nog niet bij ons he? En klaarde de regenbui de boel een beetje op of is het daarna meteen weer warm?
    Mooie foto's ook. Vooral blijven genieten de komende tijd. Lieve groet Carolien
  2. Mienke:
    1 februari 2016
    Klinkt weer goed :-)
    Leuk hè al die surfplekken in Noosa ;-)
    Hoe vond je de sterren op Fraser, was het helder?
    Veel plezier en nieuwe avonturen in je laatste maand!!
    Groetjes Mienke
  3. Denise:
    1 februari 2016
    @ Carolien: het is af en toe ook net een droom, al die mooie plekken hier! :-) Ik ben naar The 5th Wave geweest, een science fiction film.
    Draait ook in Nederland als het goed is. ;-) Na de regenbuien en zelfs tijdens de buien, is het gewoon warm en zelfs benauwd! Dankje, ik ga zeker nog genieten!

@ Mienke: jaaaa, de sterren waren heel helder. De surfspots in Noosa waren zeker leuk. Dankjewel, jij ook nog veel plezier. Gelukkig heb je nog veel langer de tijd. :-)