Byron Bay, Yamba & Coffs Harbour

14 februari 2016 - Coffs Harbour, Australië

"What makes Byron special is the singular vibe of the town itself. It's here that coastal surf culture flows into the hippie tide washing down from the hinterland, creating one great barefooted, alternative-lifestyle mash-up." (lonelyplanet.com)

Dit is wat mij betreft de perfecte omschrijving voor Byron Bay. Het is een heerlijk kustplaatsje met een relaxte surf/hippie vibe. Je vindt er barretjes, restaurants, (alternatieve) winkeltjes, surfshops, aardig wat hotels en hostels en vergeet vooral de fijne (surf) stranden niet. Er lopen allerlei soorten mensen rond in Byron. Van stereotype surfdudes met gespierd lichaam en lang blond haar, tot zweverige hippies op blote voeten, incl. dreads, neusring en tattoo's. Ik heb ook een hippie konijn gespot. Het beestje zat op een kruk, had roze en paarse plukken in zijn vacht en zat lekker te knabbelen aan een stukje sla. Geen baasje te bekennen, maar blijkbaar kan dat gewoon in Byron!

Eindelijk, surfen!

Op de eerste dag in Byron Bay ben ik gelijk op zoek gegaan naar een leuke surfschool en heb ik me aangemeld voor een surfles. Dat wilde ik heel graag een keer doen. Twee dagen later was het zover. Eerst kregen we les over de surfplank, de golven en surfettiquette. Daarna gingen we het water in met onze grote (en dus stabiele) beginners boards van zacht materiaal. Surfen lijkt makkelijk als je het anderen ziet doen, maar het zelf doen, is best pittig. En ook heel erg leuk! De eerste les concentreer je je vooral op het overeind komen op je board. Je hoeft nog niet zelf te paddelen, de instructeurs duwen je zodra er een goede golf komt. De eerste twee pogingen lukte het mij niet om te blijven staan en lag ik snel in water, maar de derde keer ging het al goed. En dat gaf een enorme kick! Ik vond de les zo leuk, dat ik besloot me aan te melden voor een tweede les, waarbij je wel het grootste gedeelte van de les zelf moet proberen een golf te pakken, te paddelen en op je board te staan. Ik had een paar succesvolle pogingen, maar ik heb ook veel tijd in het water doorgebracht. Ik heb foto's van de surflessen, maar die kan ik thuis pas uploaden, want ik heb ze meegekregen op een usb stick en ik heb geen computer. Die volgen dus later een keer op Facebook.

Oude bekenden

Toevallig kwam ik de eerste dag in Byron twee meiden uit Nederland en Engeland tegen die ik eerder in andere plaatsen had ontmoet. Met één van hen ben ik naar het strand gegaan om heerlijk te relaxen (en te verbranden) en met z'n drieeën hebben we een wandeling gemaakt naar dé vuurtoren van Byron Bay. Een wandeling van ongeveer een uur heen en een uur terug. Zeker de moeite waard, want het uitzicht bij de vuurtoren is prachtig. Ook hebben we pizza gegeten in een parkje vlakbij het strand, waar live muziek was. Dat gaf wel echt een een ultiem vakantiegevoel. Zo relaxt! Ook kwam ik heel toevallig Joël weer tegen, de Zwitser die ik had ontmoet op Magnetic Island, ongeveer een maand geleden. Grappig hoeveel backpackers je later nog een keer tegenkomt in andere plaatsjes!

Op de andere dagen heb ik naast veel relaxen, gezellig wat gedronken met mensen uit mijn hostel, ben ik naar de winkeltjes en het strand gegaan, heb ik een markt bezocht, veel ijs gegeten en de laatste weken van mijn reis uitgestippeld. Helaas heb ik ook 1,5 dag binnen gezeten, want het heeft flink geregend. Ik had nog een dagje naar het nabijgelegen hippiedorpje Nimbim kunnen gaan, maar ik begreep dat het eigenlijk maar één straat is en dat mensen er vooral heen gaan om wiet te kopen. Het is niet legaal, maar het schijnt dat er aan aanbod geen gebrek is. Voor veel toeristen is dat interessant, maar voor mij als Nederlander niet echt bijzonder. ;-)

Oordoppen alarm

Het hostel waar ik van dag vier t/m zeven zat, was een fijne plek. In tegenstelling tot het hostel waar ik de eerste drie nachten sliep. Daar was het een herrie 's avonds en had ik een paar luidruchtige en enorm rommelige kamergenoten. Lagen er al mensen te slapen? Dan trokken zij zich daar niets van aan, gingen de lichten aan en ging het volume van hun stemmen flink omhoog. Oordoppen helpen dan niet meer. Best irritant. Gelukkig was ik overdag de hele dag buiten en had ik daar maar drie nachten geboekt. Daarna ben ik naar het hostel gegaan waar de meiden uit Nederland en Engeland zaten. Goede beslissing, want het was daar gezellig en 's nachts kon ik normaal slapen. Gelukkig, want ook tijdens mijn vakantie heb ik mijn schoonheidsslaapje nodig.

Yambaaaaa

Byron Bay is een dikke aanrader als je langs de oostkust van Australië reist. Als je wilt surfen, dan zijn er genoeg surfscholen en hou je het makkelijk een week vol. Ga je niet surfen, dan is het gewoon heel leuk om daar één of meer dagen rond te lopen en lekker naar het strand te gaan.

Na een week in Byron Bay, was het tijd om weer verder te gaan. Ik hoorde dat het hostel in Yamba leuk is en dat je er goedkoop kunt surfen. En dat wilde ik graag nog een keer doen. Dus Yamba was mijn volgende stop. De verhalen klopten, want het hostel was inderdaad leuk. Er verblijven backpackers die maar een paar nachtjes blijven, maar ook echte surffanaten die er al maanden zijn, zodat ze elke dag kunnen surfen op de nabijgelegen stranden. Er worden in het hostel allerlei activiteiten georganiseerd. Gelukkig, want Yamba zelf is nogal saai. Zo kan je voor $15 een ochtend surfles krijgen, worden er poker en beer pong avonden georganiseerd én kan je voor $15 mee met Shane's Tour. Shane is één van de eigenaren en woont al jaren in Yamba. Tijdens de tour laat hij je o.a. de stranden van Yamba zien en ga je cliff jumpen. Ik ben er wel achter gekomen dat cliff jumpen niks voor mij is. Ik sta al te bibberen op het randje als ik maar 6 meter naar beneden hoeft te springen. Wat als het randje afbreekt?! Nee, ik hou niet zo van hoogtes. Geef mij maar een surfplank waarmee ik lekker snel kan gaan!

Over surfen gesproken: de surfles in Yamba was heel leuk. Er was een instructeur op bezoek uit Agnes Water en samen met Shane gaf hij les. We hadden dit keer geen beginner's boards, maar wat kleinere surfplanken van hard materiaal. Uitkijken dus! De golven in Yamba waren groter dan in Byron en ze kwamen ook sneller achter elkaar. Ik heb dus lekker veel water gehapt, maar het is me ook weer gelukt om zelf golven te pakken en op mijn board te staan. Het is zo fijn als je gewoon van je surfplank af kunt stappen, omdat je de kust hebt bereikt, in plaats van dat je eraf wordt gegooid door een golf. Het lijkt me te gek als je je board helemaal onder controle hebt en goed kunt sturen. Maar meer dan in balans proberen te blijven en een piepklein beetje sturen, zit er na drie lessen nog niet in. Daarvoor zou ik meer lessen moeten volgen en vooral heel veel moeten oefenen. En dat zit er deze reis niet meer in helaas.

Coffs Harbour

Na drie nachten in Yamba, ben ik met de bus naar Coffs Harbour gegaan. Een stadje met ongeveer 66.000 inwoners. Op de eerste hele dag in Coffs, ben ik samen met een kamergenoot naar het strand gegaan. Lang hielden we het niet vol, want het was bloedheet. Na twee uurtjes hebben we onze spullen gepakt en hebben we de rest van de tijd gerelaxt in het hostel. Oh en ik heb de was gedaan. Moet ook gebeuren hè. ;-) 's Avonds werd er een wandeling georganiseerd naar Muttonbird Island om naar de zonsondergang te kijken. Dat was gezellig en het uitzicht was ook mooi. De volgende dag ben ik in de ochtend met een groepje uit het hostel naar het dorpje Sawtell geweest om even rond te kijken. Het was een kort bezoekje, want het centrum was maar één straat en we moesten na een uurtje alweer terug zijn bij het busje van het hostel, die ons daar naartoe had gebracht. Agh, ik heb in ieder geval iets van het plaatsje gezien! 's Avonds kon je je opgeven voor pizza night. Ik heb me uiteraard ingeschreven, want pizza is lekker en de keuken nodigde niet echt uit om te koken. Er wandelen hier namelijk kleine cucarachas rond. Kakkerlakken dus. Bah! Als je nog geen smetvrees hebt, dan krijg je het hier wel.

Port Macquarie, Newcastle & Sydney

Mijn 10e week in Australië zit er alweer bijna op. Het blijft bizar hoe snel de tijd gaat. Nog 12 dagen en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Maar voordat het zover is, ga ik eerst nog naar Port Macquarie, misschien een nachtje naar Newcastle en dan nog een klein weekje naar Sydney. Ik verheug me erop om weer naar Sydney te gaan. Aan het begin van mijn reis ben ik daar ook geweest, maar toen was ik de helft van de tijd snotverkouden en voelde ik me alles behalve fit. Ik heb daardoor een aantal dingen die ik graag wilde zien, zoals het bekende Bondi Beach, niet bezocht. Die kans krijg ik nu alsnog! En ik kan EINDELIJK souvenirs kopen. Op een paar kleine dingetjes na, heb ik niks gekocht, want dat is alleen maar extra gewicht. Pffff, zwaar leven. ;-)

Bedankt voor het lezen en tot mijn volgende en tegelijk ook laatste blog!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade