I'm back!

29 februari 2016 - Hilversum, Nederland

Home Sweet Home! Of moet ik zeggen Home Cold Home? Want brrrrrrrr, wat is het koud in Nederland! Sinds gisterochtend ben ik weer terug in ons koude kikkerlandje. En ik kan je zeggen, na 12 geweldige weken in het zonnige Australië, mis ik het warme weer nu al. De laatste twee weken van mijn reis zijn voorbij gevlogen, maar ik heb nog volop genoten. Zo heb ik gesurft tijdens zonsopkomst in Port Macquarie en heb ik leuke wandelingen gemaakt door Sydney. Oh en ik had een nogal aparte kamergenoot in Newcastle... Hierover meer in dit laatste reisverhaal!

Port Macquarie

Port Macquarie, een kustplaatsje met ongeveer 40.000 inwoners, was de op één na laatste stop voor mijn eindbestemming: Sydney. Ik heb het erg naar mijn zin gehad in Port Macquarie. Dat kwam vooral door de gezellige kamer met vijf meiden uit Nederland, België, Zwitserland en Australië. Het hostel was een fijne plek. Rustig, maar wel een leuk sfeertje en aardig personeel. In Port Macquarie heb ik onder andere gesurft tijdens zonsopkomst. Om 05.45 werden we opgehaald door de surfintructeur. Het was vroeg, maar opstaan ging makkelijk, omdat de hele kamer ging surfen. Na een kort stukje in een busje kwamen we aan bij het strand. Daar hebben we 2 uur in het water doorgebracht. Het surfen was zoals de keren ervoor weer een flinke uitdaging, maar ontzettend leuk. De zonsopkomst was ook erg mooi. Heel bijzonder om dat op zo'n mooie plek te zien.

Een dag later ben ik met een groepje uit het hostel naar het koala ziekenhuis geweest, ongeveer 30 min. lopen vanaf het hostel. In dit ziekenhuis worden zieke en verlaten koala's opgevangen en verzorgd. Daarbij kan je denken aan kleine koala's die hun moeder zijn verloren, koala's die verbrand zijn door bosbranden en koala's met chlamydia. Ja, je leest het goed: een SOA. Een groot probleem op dit moment in koalaland. Koala's kunnen blind en onvruchtbaar worden door chlamydia en zelfs overlijden. Gelukkig kan het behandeld worden en dat doen ze in het koala ziekenhuis. Dagelijks is daar een gratis rondleiding waarin een medewerker informatie geeft over het ziekenhuis en de koala's die er behandeld worden. Erg interessant en zeker de moeite waard als je in de buurt bent.

De laatste dag in Port Macquarie was het niet echt lekker weer. "Was er maar een winkelcentrum waar ik even rond kon lopen en kon kijken kijken en niet kopen", zei ik tegen een kamergenoot. Die zei toen dat er een winkelcentrum vlakbij was en wees de locatie aan op de kaart. Yes! Drie keer raden waar ik vervolgens de rest van de middag heb doorgebracht.

Newcastle

Mijn laatste stop voor Sydney. Het centrum was prima, het strand vlakbij en ik heb er een mooie wandeling gemaakt langs het strand naar Nobby's Lighthouse, maar verder vond ik Newcastle niet heel bijzonder. Ik moet zeggen dat ik ook niet echt moeite heb gedaan om het plaatsje te ontdekken tijdens de 1,5 dag dat ik er was. Ik wilde te graag door naar Sydney. In tegenstelling tot in Port Macquarie, had ik het in Newcastle ook iets minder goed getroffen met mijn kamer. Dat kwam eigenlijk door één kamergenoot in het bijzonder.

De eerste avond dat ik in het hostel was, werd er een 'sausage sizzle' georganiseerd. Daarbij werden ook gezellig wat drankjes gedronken. Door sommige gasten werden er iets teveel drankjes gedronken. Dat bleek toen om half 2 's nachts ineens de deur van de slaapkamer open ging en er een meisje van mijn leeftijd binnenstapte met een oudere vrouw. Die vrouw, één van mijn kamergenoten, was niet een beetje aangeschoten, maar hartstikke dronken. Het meisje zei tegen haar dat ze haar pyjama aan moest trekken en in bed moest gaan liggen, maar de vrouw had andere plannen. Die trok haar kleren uit. Al haar kleren. Daarna opende ze de gordijnen, omdat ze het warm had. Toen ze na een hoop herrie maken en tegenstribbelen eindelijk in bed lag, hebben we de gordijnen weer dicht gedaan. Maar daar was mevrouw het niet mee eens. Die deed de gordijnen direct weer open en bleef voor het raam staan. Dus... Gelukkig wel met een laken om, maar toch. Toen ze eindelijk sliep, heeft ze mij en een ander kamergenoot de hele nacht wakker gehouden met haar gesnurk. Oh en behoorlijk wat waterige alcoholscheten... De volgende ochtend had ze geloof ik een kater, want ze heeft tot in de middag in bed gelegen. Al die tijd had ze geen moeite gedaan om kleding (of op z'n minst ondergoed) aan te trekken, want toen ik in de loop van de ochtend spullen uit mijn kluisje pakte, dat naast ons stapelbed stond, staarde haar ontblote bilnaad me nog steeds aan. Later op de dag deed ze alsof er niks aan de hand was en had ze zelfs nog het lef om de volgende avond om 22.00 uur te zeggen: "Girls, it's getting quite late, can you turn the lights off, please." Wauw, sommige mensen...

Sydney

Na twee nachten in Newcastle ging ik eindelijk naar Sydney. Daar had ik erg naar uitgekeken, omdat er nog genoeg dingen waren die ik graag wilde zien. Aan het begin van mijn reis heb ik niet echt kunnen genieten van de week die ik toen doorbracht in Sydney, omdat ik mijn draai nog moest vinden in mijn eentje en ziek was geworden.

Afgelopen week verbleef ik in een heel leuk hostel bij het centraal station van Sydney. Echt een toplocatie. Niet te groot, netjes, veel backpackers, leuke kamergenoten en gratis ontbijt! Ik heb onder andere een gratis wandeltour gedaan door het centrum van de stad en een tour door de wijk The Rocks. Beide tours waren onder begeleiding van een gids van I'm Free Tours. In Melbourne heb ik ook een wandeltour gedaan met een gids van deze organisatie. De gidsen zijn locals en weten erg veel over de stad en de tours zijn gratis. Bijna gratis dan, want aan het einde van de tour geef je de gids een bedrag zo hoog als je zelf wilt (fooi). De tours zijn echt een aanrader, want je komt in een paar uur tijd veel te weten over de stad. Verder heb met een groep uit het hostel een wandeling gemaakt (ja, je wandelt inderdaad veel tijdens zo'n reis) van Bronte Beach naar het bekende Bondi Beach. Ik heb mensen gesproken die Bondi Beach fantastisch vonden, maar misschien was ik verwend door alle mooie stranden die ik heb gezien de afgelopen tijd, want ik vond het niet heel bijzonder. De Ben & Jerry's winkel die daar zat, was dan weer wel een pluspunt.

Daarnaast heb ik Paddy's Market meerdere keren bezocht. Een grote markt met een heleboel souvenirs, groente en fruit onder het winkelcentrum Market City in Chinatown. Ik vind het heerlijk om op markten rond te lopen, dus ik heb me daar prima vermaakt.

Ik ben in Sydney ook weer een aantal bekenden tegengekomen. Zo kwam ik een Nederlandse jongen tegen die ik in het allereerste hostel had ontmoet, een Duits meisje die ik in Noosa had leren kennen en een Ierse die tijdens Kerst één van mijn kamergenoten was in Melbourne. Ze werkt voor een jaar in Sydney en was toen op vakantie in Melbourne. Samen met haar heb ik de wandeltour door The Rocks gedaan. Erg leuk om mensen die je eerder hebt ontmoet, later nog eens tegen te komen en met ze af te spreken!

Tot ziens, Ozzie!

Na een heel gezellig weekje in Sydney, was het tijd om afscheid te nemen van Australië. Zucht... Met gemengde gevoelens ging ik naar het vliegveld. Ik had wel zin om weer naar huis te gaan en mijn familie en vrienden weer te zien, maar eigenlijk wilde ik nog wel even (een paar maanden) blijven. De vluchten duurden weer lang (9 uur en 12 uur), maar gelukkig kan je films kijken, was het eten te doen, zaten er leuke mensen naast me in het vliegtuig en heb ik een paar powernaps kunnen doen. Na 24 uur reizen werd ik gisteren op Schiphol opgehaald door mijn ouders, broer en zijn vriendin. Gelukkig hadden ze mijn winterjas bij zich, want wat is het KOUD buiten. Het gaat nog wel even duren voordat ik de winter weer geaccepteerd heb...

Als ik terugdenk aan alle mooie, grappige en gekke dingen die ik heb gezien, de toffe dingen die ik heb gedaan en de leuke mensen die ik heb ontmoet, kan ik alleen maar heel tevreden en trots zijn. In het begin had ik even tijd nodig om me aan te passen en te begrijpen waarom mensen alleen rondreizen nou zo leuk vinden, maar inmiddels begrijp ik dat heel goed. Ik mis Australië nu al. Het is zo'n fantastisch land. En het rondreizen, die vrijheid... Heerlijk! Vanaf dinsdag ga ik weer aan het werk en begint het normale leven weer, maar eerst ga ik nog even nagenieten en bijkomen van de terugreis.

Bedankt!

Hopelijk heb je mijn verhalen met plezier gelezen. Ik vond het erg leuk dat er zoveel mensen met me mee hebben geleefd de afgelopen maanden. Bedankt daarvoor! Wie weet volgt er in de toekomst een nieuwe reisblog, maar voor nu zeg ik: see ya later, mate. No worries and happy days! :-)