Cairns

8 januari 2016 - Townsville, Australië

"Het eerste wat me opvalt als ik uit het vliegtuig stap in Cairns, is de vochtige lucht en de temperatuur. Tropisch! Vanuit het shuttle busje dat mij naar mijn hostel brengt, kijk ik naar buiten. Ik zie groene bergen, veel hostels/hotels, restaurantjes, palmbomen en... een dikke vleermuis die door de lucht vliegt. Wauw, die is groot! Even later zie ik nog een vleermuis... en nog één... en nog drie... acht... tien... een hele zwerm vliegt door de lucht! Het meisje voor me begint heel toepasselijk het deuntje van Batman te zingen. Dat is weer eens iets anders dan de vogeltjes die in Nederland door de lucht vliegen!" (2 januari 2016, 19:15 uur)

Cairns dus! Het kleine gezellige hostel waar ik de afgelopen dagen verbleef, heet Travellers Oasis. De eerste avond in dat hostel begon gelijk goed, want ik kwam twee kennissen tegen uit Hilversum. Die zaten daar rustig aan hun avondeten toen ik aankwam met het shuttle busje. Enorm toevallig! We wisten van elkaar wel dat we naar Australië zouden gaan, maar hoe groot is nou de kans dat je op dezelfde dag in hetzelfde hostel bent? Dat was in ieder geval een gezellig begin van mijn verblijf in Cairns!

Travellers Oasis is een erg leuk hostel en ik heb er vijf dagen met plezier gezeten. Er hangt een mega relaxt sfeertje en de kamers zijn netjes. Op loopafstand van het hostel is een groot winkelcentrum. Achter het winkelcentrum is het centrum van de stad. Daar heb je het visitor information centre, waar ik de dag na aankomst naartoe ben gelopen. Er was namelijk één ding wat ik heel graag wilde doen in Cairns en dat was snorkelen. Het Great Barrier Reef is vlakbij, dus dat is een must do. Omdat ik direct na aankomst twee extra nachten in het hostel had geboekt (vijf in totaal) had ik nog een dag extra om wat leuks te gaan doen voordat ik met de bus naar Townsville zou vertrekken. De medewerker van het visitor centre raadde me een tourtje naar de Tablelands & Waterfalls aan. Dat klonk leuk én was met korting, dus die heb ik ook geboekt.

Tablelands & Waterfalls

Na twee dagen relaxen in en rondom het hostel, ging ik afgelopen dinsdag naar de Tablelands (& Waterfalls), een hoogvlakte ten zuidwesten van Cairns. Dat was leuk! Met een klein busje vol jonge reizigers, op één gezin na, reden we naar o.a. de Josephine Waterfalls, waar we konden zwemmen in helder water. Er was een rots die als glijbaan fungeerde, dus die heb ik uiteraard een paar keer getest. Ook zijn we die dag naar de Millaa Millaa Falls gereden, waar blijkbaar ooit een reclame voor een shampoomerk is opgenomen. In de reclame zwiept een vrouw sierlijk haar haren naar achteren uit het water. Dat ziet er in de reclame mooi uit. Iets minder charmant zag het eruit bij de vrouwen die de reclame probeerden na te doen. En dan tachtig keer achter elkaar. Ikzelf heb het uiteraard ook geprobeerd, ik ben ten slotte een toerist. Maar ook dat zag er maf uit. Het was wel leuk om te proberen. ;-) Na de tour kwam ik moe maar voldaan terug bij het hostel en besloot ik snel een pizza te gaan eten in de stad. Bij het restaurantje zat ik niet lang alleen, want twee Nederlandse meiden die ik had ontmoet tijdens de tour, hadden mij toevallig zien zitten en kwamen er gezellig bij. Na een leuke avond hebben we weer afscheid genomen, want zij gingen met de bus naar hun volgende bestemming.

Snorkelen

De dag erna ging ik vroeg op pad naar de Reef Fleet Terminal in Cairns. Vanaf daar vertrok de grote catamaran richting het Great Barrier Reef voor de snorkeltour. Ik dacht nog: grote stabiele boot, dus zeeziek worden is vast onmogelijk. Maar op zee schommelt ook een catamaran gewoon. En na twee uur heen en weer schommelen, was mijn maag niet heel gelukkig meer. Ik heb niet overboord gehangen hoor, maar echt genoten van de heenreis... nehh. Eenmaal aangekomen, ging het al gauw beter, want wat was het mooi bij Michaelmas Cay! Een wit eilandje omringt door de helderblauwe zee. Na instructies over het snorkelen, trokken de andere passagiers en ik een lycra wetsuit aan tegen de kwallen (enorm charmant, zie foto's) en konden we gaan snorkelen. Ik had nog nooit eerder gesnorkeld bij koraal, dus het was een super leuke ervaring! Aan boord was er tussendoor een uitgebreide lunch. Dat was maar goed ook, want van snorkelen krijg je trek! Op een gegeven moment vond ik wel dat we erg lang op dezelfde locatie bleven en vroeg ik wanneer we naar de tweede locatie gingen. "Tweede locatie?", zei een bemanningslid. "Dit is de enige locatie!" Wat?! Serieus? Dat was even balen... Ik dacht namelijk dat ik een tour geboekt had die naar twee snorkellocaties ging, maar ik bleek verkeerd geïnformeerd te zijn bij het visitor centre. Of er was een misverstand. Hoe dan ook, ik was flink teleurgesteld toen ik daar achter kwam, maar ik kon er niets meer aan doen. Ik probeerde het positief te bekijken, want ik had wel een hele leuke dag gehad. En ik had ontdekt dat ik snorkelen leuk vind, dus dat kan ik tijdens deze reis vast nog wel een keer gaan doen!

Mosquito Paradise

Cairns is warm, de luchtvochtigheid hoog en iedereen slaapt daar met blote armen en benen (minstens). De ideale omstandigheden voor muggen. En die hebben elke nacht genoten van mijn bloed. Als je naar mijn benen kijkt, lijkt het wel alsof de muggen de hele nacht happy hour hadden. Er zitten meer dan 30 muggenbulten op mijn benen. De hufters. Het lijkt wel een slagveld. Ik had me braaf ingesmeerd met deet, maar dat moet over de datum zijn geweest of de muggen vinden dat spul gewoon lekker. Vandaag heb ik nieuwe deet gekocht met 'Tropical Strength', dus laten we hopen dat het werkt. Want naast de enorme jeuk, ziet het er ook niet echt charmant uit.

Townsville

Gisteren was het tijd om Cairns te verlaten en kwam ik na een busrit van 6 uur aan in Townsville. Reizen met de bus vind ik echt prima. Je kijkt wat naar buiten, surft een beetje op internet (gratis wifi, woehoe!), valt in slaap, eet wat en herhaalt dit nog een aantal keer. Wat mij betreft relaxter dan vliegen. Ik zit nu in een rustig, heeeeel rustig hostel in het centrum. Vandaag heb ik een wandeling gemaakt langs het strand en door het centrum. De dag heb ik vooral alleen doorgebracht en dat vond ik eigenlijk heerlijk. De afgelopen dagen was ik continu onder de mensen, in het hostel en tijdens de tours, dus nu even alleen wat dingen ondernemen, is prima. In het begin van m'n reis vond ik dagen alleen doorbrengen maar niks. Nu merk ik dat het, zolang er een goede afwisseling is tussen dingen alleen doen en samen met andere mensen, prima gaat. Morgen ga ik lekker zwemmen, want het is echt bloedheet in Townsville (35 graden, vochtige lucht). De dagen erna ben ik op Magnetic Island, een eiland hier vlakbij. Eens kijken of ik daar misschien weer kan snorkelen, op eigen gelegenheid. Na twee nachten op Magnetic Island vertrek ik met de bus naar Airlie Beach, waarvandaan tours vertrekken naar de magisch mooie Whitsunday Islands. Ja, ik hou van stranden. :-)

Tot slot: De Oude Casanova van Cairns

In eerder blogs heb ik aandacht besteed aan de bijzondere (lees: vreemde) mensen die ik tijdens mijn reis tegenkom. En die bijzondere mensen blijf ik maar tegenkomen. Ook in Cairns. Dit keer in de spotlights: De Oude Casanova van Cairns.

Het was maandagochtend en ik zat op een bankje in het winkelcentrum van Cairns. Met airco. Gratis airco. Ik wilde even genieten van de gratis koele lucht, want in het hostel betaalde je 1 dollar per 3 uur om in leven te blijven. Ik had een lekkere smoothie gekocht en ik was van plan die op mijn gemakje op te drinken op het bankje, in mijn eigen koele bubbel. Na een paar slokken van mijn 'Passionate Green' smoothie, zag ik dat er een man naast me neer plofte op het bankje. Hoestend. Tot zover het genieten van mijn smoothie, want niet veel later schraapte de beste man luid zijn keel. Hij hoestte nogmaals en schraapte daarna weer en net iets harder dan de vorige keer zijn keel. Mijn groene smoothie smaakte ineens niet zo lekker meer... Ik deed de beker in een tasje en wilde opstaan. En toen gebeurde er wat er altijd gebeurt. De persoon die ervoor zorgt dat ik weg wil, spreekt me aan. "Are you a local?" Zucht... Daar gingen we weer... Bad timing, mate.

Ik: "No, I'm travelling." Man: "Where are you from?" Ik: "Europe." (Ik probeerde het zo vaag mogelijk te houden.) Hij: "Which part?" (Damnit...) Ik: "The Netherlands" Hij: "Ahhhhhhhh, then you must be a rich lady!" (HAHAHAHAHA really?!) Ik: "I wish..." Hij: "Nooo, if you're here, you are rich. Just like all the French and Germans here." Ik: "Well, if you say so. But I'll be broke when I leave Australia. ;-)"

Na nog een paar vragen leek de man het op te geven. Hij had door dat ik niet geïnteresseerd was in een praatje. Dacht ik, want voordat hij afscheid nam, gaf hij nog even aan dat het hem leuk leek om koffie te drinken samen, als ik nog een keer in de buurt was. Koffie drinken? Ik kon zijn achterkleindochter zijn! Oh en dan mag de 'rich lady' betalen zeker... ;-) Ik lachte schaapachtig en gaf geen antwoord. Hij stond op, legde zijn klamme harige hand net iets te lang op mijn schouder, glimlachte en liep weg. De koude rilling die daarbij over mijn rug liep, kwam niet door de airco. Agh ja, die arme man bedoelde het vast goed, maar hij was nou niet bepaald de Australische surfhunk waar ik op hoopte.

Tot de volgende blog!

1. Sanne:
    8 januari 2016
    Jaaaaa Townsville is zo leuk! Ben je in het gratis zwembad geweest?:D

Magnetic Island is ook heel leuk! wij hebben daar een auto gehuurd bij een man uit Bolnes haha en daarna lekker heel het eiland over gescheurd!

Heel veel plezier komende dagen!!
  2. Denise:
    8 januari 2016
    Haai Sanne! Morgen ga ik naar het gratis zwembad. :D Daar is het perfect weer voor. Ik ben erg benieuwd naar Magnetic Island. Met de auto is een leuk idee. Thanksss! :)